Literatuur H5

Beste examenleerling,

Dit jaar lees je vier romans om jouw examendossier compleet te maken. Je kiest bij voorkeur een roman van Lezen voor de lijst, vanaf niveau 4.

Je examendossier moet online terug te vinden zijn. Hieronder vind je hoe je een online leesdossier aanmaakt.

Handleiding_online_literatuurdossier

Een extraatje om je geheugen op te frissen: H5_Literatuur_theorie_Laagland

Hoe ziet je mondeling eruit? Bekijk deze diashow: De leesclub – opzet

Let op: Bij elk boek zorg je er ook voor dat je een uittreksel toevoegt zodat je die kunt gebruiken voor je mondeling (van Uittrekselbank). 

Boek  1 – verhaalanalyse

1: Bedenk 5 moeilijke quizvragen bij het boek en geef ook de antwoorden erbij (individueel)
2: V
erzamel per persoon 5 mooie citaten uit het boek (20 in totaal dus). Leg van 8 van deze citaten uit (2 per persoon dus) waarom ze zo mooi zijn of goed bij het boek/de thematiek passen.
3: Leg uit welke keuzes van de personages jullie goed konden begrijpen en welke keuzes niet. (groep)
4: – Zoek vier verschillende recensies die over jullie boek gaan (ga naar Literom). Lees de recensies en markeer de argumenten die de auteurs geven. Welke argumenten zijn positief? Welke zijn negatief? Zet plusjes + en minnetjes – achter de gemarkeerde fragmenten. Leg daarna in 50 woorden uit met welke recensie jij het het meest eens bent en waarom? (individueel en groep)

Boek 2 – literatuur van de jaren 1900 tot jaren ’60. (WOI en WOII)

1: Bedenk 5 quizvragen bij het boek en geef ook de antwoorden. (vijf per persoon)
2: Plaatsen in geschiedenis – Zoek je schrijver op op http://www.literatuurgeschiedenis.nl en bekijk waarom jouw boek belangrijk is voor de geschiedenis. (groep)
3: Feest der herkenning of stof tot nadenken? Is jouw roman een goede weergave van de oorlog. Waarom wel of niet? (250 woorden individueel)
4: Onderzoek hoe het boek door het publiek/de maatschappij is ontvangen toen het net uitkwam. Begrijpen jullie de reacties? Je gebruikt hiervoor recensies uit het jaar van uitgave. Leg uit. (groep)

Zie les ‘Literatuur en de Oorlog) – H5_literatuur en oorlog

Boek 3 – hedendaags / de auteur

1:Titelbeschrijving
Noteer achtereenvolgens: de naam van de schrijver, de titel van het boek, eventueel ondertitel, naam van de uitgeverij, plaatsnaam (van waar de uitgever is gevestigd), jaar van verschijning van de eerste druk en eventueel de gelezen druk met jaartal. Let op de interpunctie en cursiveringen van de titelbeschrijving!
2 Beknopte samenvatting van de inhoud – download een uittreksel van Uittrekselbank
(zorg dat daarin ook de thematiek, personages, motieven, ruimte etc. worden besproken)
3 Bedenk 5 quizvragen bij het boek en geef ook de antwoorden. (vijf per persoon)
4. Zoek informatie over de auteur (twee interviews of biografie) en bespreek of er overeenkomsten zijn met de gebeurtenissen, personages of thematiek. Voeg ook de bronnen toe, zodat je kunt laten zien vanuit welke interviews/biografie je spreekt. 

Boek 4 – boek/filmvergelijking

Keuzelijst_boekfilmvergelijking

1  Beknopte samenvatting van de inhoud – download een uittreksel van Uittrekselbank (zorg dat daarin ook de thematiek, personages, motieven, ruimte etc. worden besproken)
2 Zoek vijf belangrijke verschillen tussen het boek en de film
3 Maak een Pecha Kucha bij dit boek. Dit is een presentatie van 20 plaatjes die ieder 20 seconden zichtbaar zijn. Je laat de volgende onderdelen hierin zien:
– titelverklaring
– verhaal
– thematiek
– personages
– ruimte
– tijd
– 5 verschillen boek/film
– jullie mening